Välkommen till Open Space Sverige! Vi brinner för att fördjupa och utveckla användandet av Open Space-metoden i Sverige. Här samlas facilitators, deltagare och nyfikna för att utforska hur denna unika metod kan bidra till meningsfulla samtal, innovation och problemlösning.
Open Space är en dynamisk och öppen process där deltagarna själva sätter agendan och driver diskussionerna. Oavsett om du är nyfiken på metoden eller redan har erfarenhet av att facilitera Open Space, finns vi här för att stödja dig på resan.

-
Open Space i framtiden – trender och utveckling
Open Space-metoden har använts i över 40 år för att skapa dynamiska möten och samtal där deltagarna själva styr agendan. Under dessa år har metoden spridits över hela världen och […]
-
Open Space och agilt arbete – hur metoden kompletterar moderna arbetsmetoder
Agila arbetssätt har blivit allt vanligare i företag och organisationer som vill öka flexibiliteten, snabba upp beslutsfattandet och skapa mer dynamiska arbetsprocesser. Men även inom agila team finns utmaningar – […]
-
Att skala upp Open Space – hur fungerar det i stora organisationer?
Open Space är en metod som ofta används i mindre grupper och lokala sammanhang, men hur fungerar det när hundratals eller till och med tusentals personer deltar? Kan en så […]
-
Personliga berättelser: Mina första erfarenheter av Open Space
Att uppleva Open Space för första gången kan vara en omvälvande upplevelse. För vissa känns det som en frisk fläkt – äntligen en mötesform där alla får ta plats! För […]
-
Hur Open Space kan användas för att lösa samhällsutmaningar
I en tid där världen står inför komplexa utmaningar som klimatförändringar, sociala orättvisor och ekonomisk osäkerhet, är traditionella sätt att lösa problem ofta otillräckliga. Politiska beslutsprocesser kan vara långsamma, och […]
-
Open Space i skolvärlden – hur elever och lärare kan dra nytta av metoden
Skolans traditionella sätt att organisera undervisning och möten bygger ofta på fasta scheman, lärarledda lektioner och en förutbestämd agenda. Men vad skulle hända om vi istället gav elever och lärare […]