Open Space och cirkulärt lärande: En innovativ kombination

Välkommen till en värld där den dynamiska kraften i Open Space möter det oändliga kretsloppet av cirkulärt lärande. Låt mig, Erik Rönning, guida er genom denna spännande symbios som har potentialen att revolutionera sättet vi tänker på innovation, utbildning och hållbarhet. Jag har under många år fördjupat mig i hur vi kan skapa mer meningsfulla och inkluderande samtal och mötesformat. Med Open Space har jag sett hur friheten att utforska och dela öppnar dörrar till oväntad kreativitet och engagemang.

Open Space-metoden, som utvecklades av Harrison Owen, är mer än bara ett sätt att organisera möten; det är en filosofi som berikar själva kärnan i hur vi samverkar. Genom minimal facilitation och maximal deltagande skapas ett utrymme där alla röster kan höras och alla idéer kan blomma (Owen, H. (2008). Open Space Technology: A User’s Guide.). Denna metod ger människor möjligheten att själva ta initiativ och ansvar, vilket är fundamentalt för att främja självorganiserande och kreativa processer.

Samtidigt erbjuder cirkulärt lärande, ett begrepp omfamnat av teoretiker som Arjen E.J. Wals, en modell där lärandet är en kontinuerlig spiral av erfarenheter, reflektioner och nya insikter (Wals, A.E.J. (2015). Circular learning: the awareness of ignorance). Det är ett sätt att lära som inte bara ser till individens kunskapsutveckling utan även främjar kollektivt och hållbart lärande genom att ständigt återvända till och bygga vidare på tidigare kunskaper.

Hur fungerar då dessa två koncept tillsammans? Open Space möjliggör ett format där habituella tankestrukturer och organisatoriska silos kan brytas ner. När dessa fysiska och psykiska barriärer reduceras, välkomnas en äkta delaktighet som är nödvändig för cirkulärt lärande. Det handlar om att skapa en ständigt pågående dialog där vi lär av varandra och tillsammans skapar nya lösningar på gamla problem.

Illustrativt nog har jag sett denna kombination bära frukt inom allt från utbildningssektorn till stora multinationella företag. Vid ett tillfälle användes Open Space för att omstrukturera en stor skolgrupps pedagogiska strategi. Lärare, elever och föräldrar bjöds in att tillsammans diskutera och reflektera över läroplaner, vilket resulterade i en mer flexibel och responsiv utbildningsform som anpassar sig efter både individuella och kollektiva behov.

Min uppmaning är tydlig: våga experimentera med Open Space och integrera cirkulärt lärande i era processer. Det är en metodik som inte bara tillåter, utan främjar en atmosfär av ömsesidig respekt och gemensamt ansvarstagande. Börja smått, kanske i nästa teammöte eller workshopsession, och upplev hur dessa metoder inte bara kan förändra sättet vi interagerar, utan även hur vi tänker och lär. Vi kan alla vara både lärare och elever på denna upptäcktsresa mot en mer hållbar och innovativ framtid.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Comments (

)